Det bruger vi internettet til

Internettet bliver en større og større del af vores hverdag, da vi i stigende grad bruger internettet til mange forskellige ting. Men hvad bruger vi egentlig internettet til? I denne artikel har vi samlet en liste med noget af det, som vi i høj grad burger internettet til i dagligdagen.

Netbank

Det første som næsten alle danskere bruger internettet til i hverdagen er netbank. I dag foregår de fleste bankforretninger over nettet. Vi tjekker vores konto, betaler regning og får styr på andre bankforretninger via netbank.

Netbank er i løbet af de eneste år blevet uundværlig for mange danskere, da det er praktisk, at vi hurtigt kan tjekke vores konto og holde øje med hvor mange penge der står og hvilke regninger der skal betales.

Indkøb

Vi bruger i stigende grad internettet til at klare vores indkøb. I løbet af de seneste år er e-handel vækstet enormt, og vi dag køber vi langt flere forskellige ting online, hvilket har gjort at det er mange forskellige brancher der vækster online lige nu.

Før i tiden købte vi primært flybilletter og rejser online, men i dag køber vi meget forskelligt online. Vi køber fx meget elektronik online samtidig med at tøjbranchen også er i gang med en stor vækstkurve lige nu. Samtidig er dagligvarer også ved at vinde sig indpas i e-handelen sammen med mange andre brancher herunder personlige produkter og byggematerialer.

Informationssøgninger

Når vi skal finde information om noget, som vi ikke ved så meget om lige nu, gør de fleste det, at de laver en Google søgning for at finde information om netop det, som de gerne vil vide mere om.

Vi bruger derfor i høj grad internettet til at foretage informationssøgninger om mange forskellige ting. Det kan både være produkter vi overveje at købe, hvad der kommer i fjernsynet fredag aften eller andet, som vi er interesseret i at vide mere om.

Hvis du fx overvejer at lave et testamente, kan du finde meget information om, hvorfor du skal lave et testamente online. Du kan fx læse mere om, hvordan du laver et testamente på minadvokat.dk.

På samme måde finder vi information om mange andre ting via internettet.

Mail

En ting, der efterhånden har været en del af vores hverdag i mange år, er e-mails. I dag sender vi utrolig få fysiske breve sammenlignet med for fx 10 år siden. Det skyldes blandt andet at e-mail har overtaget, når vi skal sende breve til hinanden.

Samtidig får vi i dag information om breve fra banken eller kommunen vi e-boks, som også er med til at gøre at der bliver sendt færre fysiske breve.

Sociale netværk

Vi er også meget sociale via internettet. Ud over mail, bruger vi mange andre platforme til at kommunikere med hinanden.

Af sociale medier er Facebook det mest populære, hvor de fleste danskere har en profil.

Finder kurser/uddannelse

Vi finder også kurser og uddannelse via internettet. Vi søger først og fremmest information om forskellige kurser for senere at tilmelde os kurset online.

Hvis du overvejer at tage på kursus, har du sikkert allerede været inde at kigge på forskellige hjemmesider. Det kan fx være du har været forbi IBC, der blandt andet har et kursus i projektledelse.

Finde og søge jobs

Når vi er på udkig efter et nyt job, bruger vi også internettet til det. Der er flere forskellige måder at finde jobs online. Det kan fx være via forskellige jobportaler, hvor du kan blive underrettet, når der er et job, der kunne være noget for dig.

Vi finder også jobs ved at søge efter det og komme ind på firmaers hjemmesider og læse jobbeskrivelser der.

Og så søger vi også jobs online, ved at sende en mail til den virksomhed, vi gerne vil ansættes i.

Ser TV, hører radio og lytter til musik

Noget andet, som også er vækstet indenfor de seneste 10 år, er hvor meget TV vi ser online. Vi bruger i høj grad streamingtjenester til at se vores yndlings Tv-programmer samt et stort udvalg af film.

Samtidig streamer vi også TV via dr.dk, hvor vi også hører radioprogrammer via internettet.

Og så hører vi også meget musik vi internettet hvor tjenester som Spotify er blandt danskernes yndlingsprogram til at høre musik.

Læse nyheder

Sidste, men absolut ikke mindst, læser vi nyheder online. Alle nyhedsmedier har i dag en hjemmeside, hvor de kommer med dagens nyheder, som er populært blandt danskerne.

Vi kan godt lide, at vi har mulighed for at tjekke nyhederne lige når det passer os, hvilket gør at vi bruger mange af de forskellige nyhedsmedier. Vi kan både læse nyheder vi mobil, når vi sidder i bussen eller på computeren, når vi sidder derhjemme.

Vi bruger altså internettet til et hav af forskellige ting i vores hverdag og brugen af internettet er kun stigende, så mon ikke der kan tilføjes flere ting til listen i fremtiden?